Opiszę tutaj najczęstsze błędy, które popełniają uczący się języków obcych. Poniższa analiza wynika z obserwacji moich uczniów oraz z własnych doświadczeń w zakresie nauki języków obcych. Przyczyną braku postępów w nauce języka obcego jest najczęściej mało efektywna metoda nauki. Uczniowie nie mają wiedzy, w jaki sposób efektywnie uczyć się języka obcego oraz nie są wiedzą, jakie konkretnie błędy popełniają. Ten stan rzeczy negatywnie wpływa na wyniki w nauce. Wiele osób jest sfrustrowanych i szybko się zniechęca. Gdybyśmy dokładnie przeanalizowali, w jaki sposób się uczymy, okaże się, że jeszcze sporo trzeba poprawić lub musimy całkowicie zmienić nasze podejście do nauki.
Kilka często popełnianych błędów:
Brak rozumienia tekstów do nauki i zaniedbywanie tłumaczenia ich
Zazwyczaj jest tak, że uczniowie nie przetłumaczą sobie samodzielnie czytanki, tylko czekają, żeby zrobił to nauczyciel. Jeśli nauczyciel tego nie zrobi, to oni też nie. Dzieci i młodzież rzadko robią coś więcej ponad to, co wymaga nauczyciel. To samo dotyczy dorosłych, którzy biorą udział w kursach językowych. Efekt jest tego taki, że nauczyciel szybko przerabia materiał, a uczący się nie rozumieją, co pisze w podręczniku. Spotkałam często dzieci i młodzież, które nie znały podstaw, a nauczyciel przerabiał już bardzo zaawansowane podręczniki. Jednak same nigdy nie przetłumaczyły sobie nieznanych słów, ani nie próbowały zrozumieć zagadnień, które sprawiały im trudność. Takie zaległości są bardzo trudne do nadrobienia. Aby uniknąć tej nieprzyjemnej sytuacji, trzeba zawsze tłumaczyć sobie wszystkie teksty w podręcznika, nawet jeśli nauczyciel nam ich nie przetłumaczy. Może mu po prostu brakować czasu i wychodzi z założenia, że sami je sobie przetłumaczymy. Czynność ta jest żmudna i wymaga samodyscypliny, jednak wykonując ją możemy się wiele nauczyć. Musimy być dociekliwi i próbować samemu zrozumieć różne zagadnienia, a nie biernie czekać, aż nauczyciel nam je wytłumaczy. Ma on duży zakres materiału do zrealizowania, a w klasie jest wielu uczniów. Nie będzie w stanie nam wszystkiego wytłumaczyć.
Ograniczanie się do nauki gramatyki i pojedynczych słówek
Niestety tak często wygląda nauka na kursach czy w szkole. Ograniczając się tylko do samej gramatyki i ucząc się pojedynczych słówek, nigdy nie zrobimy dużych postępów. Słowa nigdy nie występują samodzielnie. Mówimy całymi zdaniami. Trzeba znać konteksty, w których są używane dane słowa. Co z tego, że nauczymy się na pamięć całej listy, a nie będziemy znać kontekstów i nie będziemy mogli skojarzyć danego słowa z konkretną sytuacją. Dlatego też musimy przerabiać jak najwięcej tekstów i uczyć się w nich słówek. Można sobie podkreślać różne słówka, zwroty i zdania. Ważny jest także kontakt z żywym językiem. Kiedy jesteśmy w obcym kraju, uczymy się w sposób naturalny prawidłowego użycia słów. Dużo daje też oglądanie telewizji, filmów na YouTube i słuchanie radia.
Zaniedbywanie słuchania
To jeden z najczęstszych błędów, jaki popełniają nauczyciele i uczniowie. Jeśli nie usłyszymy, jak brzmi dany język, to jego opanowanie będzie bardzo trudne. Nauka języka bez znajomości jego brzmienia jest mało efektywna. Komunikacja składa się zarówno ze słuchania jak i z mówienia. Jeśli pominiemy ten jeden ważny element, jakim jest słuchanie, trudno będzie się nauczyć mówić.
Brak powtórek
Uczący się języków obcych często zaniedbują powtórki, bo wydaje się im, że ta czynność jest nudna. Jest to duży błąd. Trzeba przerabiać materiał z kursu lub z lekcji i chociaż raz go przeczytać. Pomoże to utrwalić i usystematyzować zdobytą już wiedzę. Często mamy wrażenie, że w naszej głowie panuje chaos. Powtórki pozwolą nam ten chaos opanować. Zauważymy, że to, co było trudne na początku, staje się proste.
Chaos i brak systematyczności
Nigdy nie osiągniemy upragnionych rezultatów, jeśli będziemy się uczyć w sposób chaotyczny i w nieregularnych odstępach czasu. Języka obcego trzeba się uczyć często. Najlepsze wyniki osiągniemy, jeśli będziemy się go uczyć codziennie. Nie należy robić długich przerw (np. miesiąc i dłuższe), bo możemy zapomnieć opanowany wcześniej materiał. Materiały do nauki muszą być uporządkowane. Należy ustalić, które z nich są najważniejsze i muszą zostać przerobione w pierwszej kolejności oraz które są mniej ważne i można z nich zrezygnować. Jest wiele sposobów uporządkowania materiałów do nauki. W tym celu dobrze sprawdzają się segregatory, ale ich stosowanie nie jest konieczne. Musimy wypracować nasz własny system. Kiedy każda rzecz będzie miała swoje miejsce, nie będziemy musieli tracić czasu na jej szukanie.
Najnowsze komentarze